S Y D K O R E A

06/21/14
Uncategorized

I början av juni var jag i Seoul, Sydkorea! Vi flög hit från Shanghai och spenderade fyra fullspäckade dagar där.
Seoul ligger jättenära gränsen till Nordkorea, så första morgonen åkte vi på en busstur till DMZ, den demilitariserade zonen. Första stoppet var vid en av de många underjordiska tunnlarna som nordkoreanerna byggt för att invadera Sydkorea, vi gick ned 75 m under marken i en lång tunnel, jättecoolt!! Jag köpte Nordkoreansk sprit till Alexander där.
Vi stannade även vid en observationskulle, där man kunde se jättelångt ut över Nordkorea, en låtsaspropagandeby, en riktig nordkoreansk stad och ”the rediculus flagpole” som nordkoreanerna byggt sjukt hög bara för att vara högre än den sydkoreanska flaggan, moget.. Guiden berättade massa andra töntiga saker som nordkoreanerna gör också, och väldigt hemska berättelser som när de högg ihjäl med yxor några sydkoreanska soldater som bara trimmade ett träd på sin egen sida av gränsen :(
Nordkorea har jättevackra berg och natur och tydligen fantastiskt djurliv då det är ingenmansland emellan.
Vi har varit på häftiga marknader också, en häftig fiskmarknad med ex. humrar på flera kilo och helt bisarra havsdjur i en enorm lagerlokal och en stor matmarknad med koreansk mat.
Andra dagen besökte vi ett häftigt tempel som jag inte minns namnet på och på kvällen gick vi runt i Gangnam, Seouls innekvarter med klubbar, shopping och endast unga människor.
Sista dagen besökte vi kungliga templet Changdeokgung och dess Secret Garden på guidad tur, som var jättefint!
Kvällen spenderades i häftiga kvarter med massa unika butiker, koreanska restauranger och roliga caféer. Det finns även fina gamla kvarter på en kulle med traditionella koreanska hus. Det finns nästan inga turister alls! Jag köpte en jättefin klänning i en liten koreansk modebutik. Sydkorea verkar vara en kul stad att bo i och alla verkar jätteglada här! Vi åt roliga efterrätter också på ett koreansk efterrättscafé, olika riskakor, ingafärsté, söt risdryck och shaved ice, som var som (ris?)mjölk rivet på ett bisarrt sätt med olika frukt och topping och grejer, jättegott! De gör annars efterrätter av jätterandom saker här som bönor, ärtor, ägg och ris..

Write a comment

Name *

E-mail *

Website

Message *

0 Comments

There are no comments yet.